1. ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Program profilaktyczny został stworzony z myślą o dziecku i obejmuje jego wszechstronny rozwój. Ma na celu kształtowanie sfery emocjonalnej, fizycznej, a także duchowej wychowanka. W swoich założeniach ma chronić dziecko przed zakłóceniami rozwojowymi oraz ukierunkować je ku coraz lepszej współpracy z otoczeniem. Istotnym jego elementem są również zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach oraz budowanie umiejętności dbania o własne zdrowie i samopoczucie.
Program profilaktyczny powinien być stosowany przez nauczycieli w porozumieniu z rodzicami dziecka, aby spójnie realizować jego treści. Zobowiązani są do tego również inni pracownicy przedszkola.
2. CELE PROGRAMU:
Do celów programu profilaktycznego zalicza się wyrabianie umiejętności dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych ludzi, podniesienie jakości działań podejmowanych na rzecz zdrowia i działań mających na celu zapobieganie zachowaniom problemowym oraz udzielanie wszechstronnej pomocy i wspieranie procesu wychowawczego dzieci. Zawiera się w tym:
- wzbudzanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i zachowanie;
- wdrażanie do przestrzegania zasad higieny;
- umożliwianie dziecku spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej, wspieranie jego sprawności fizycznej;
- rozpoznawanie oznak stresu i radzenia sobie z nim;
- kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła;
- wczesne rozpoznawanie dzieci w różnymi dysfunkcjami w zachowaniu;
- przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i przemocy;
- tworzenie atmosfery przyjaznej dziecku;
- ukazywanie wartości płynących z przyjaźni i koleżeństwa;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości;
- nauka i ćwiczenie postaw asertywnych.
3. BLOKI TEMATYCZNE:
Oto ja!
- Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji i uczuć oraz rozwijanie umiejętności radzeniasobie z nimi; kontrolowanie swoich zachowań.
- Rozwijanie empatii u dziecka.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami w różnych sytuacjach życiowych
- Kształtowanie nawyku zwracania się o pomoc w sytuacjach problemowych
- Unikanie zachowań agresywnych oraz sytuacji konfliktowych.
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z innymi.
- Kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyborów i podejmowania decyzji.
- Kształtowanie umiejętności zachowań asertywnych w stosunkach z innymi.
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju, docenianie jego postępów i udzielanie wsparcia jeśli wystąpią trudności.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się w grupie i społeczeństwie.
- Stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad dobrego wychowania oraz ukazywanie korzyści z tego płynących.
Dbam o bezpieczeństwo
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola: ostrożne uważne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych, nie oddalanie się samowolnie z placu zabaw lub budynku przedszkolnego, przestrzeganie ustalonych zasad z korzystania z różnych przyborów i narzędzi.
- Kształtowanie odpowiedzialności za wspólne dobro, umiejętne korzystanie ze sprzętów przedszkolnych.
- Bezwględne słuchanie nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Kształtowanie umiejętności analizy i oceny sytuacji, w której dziecko się znajduje.
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym poprzez praktyczne wdrażanie ich do rozumienia i przestrzegania jego zasad.
- Wprowadzenie zasad pieszego ruchu drogowego: poznanie zasad pieszego poruszania się w mieście i poza miastem, zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi, dotyczącymi ruchu pieszego.
- Zapoznanie z najważniejszymi numerami telefonów: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe.
- Kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania w stosunku do nieznajomych.
Dbam o zdrowie
- Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
- Przestrzeganie zasad higieny osobistej:
- mycie rąk przed posiłkami, po wyjściu z toalety, po przyjściu z podwórka,
- używanie własnych przedmiotów osobistych (szczoteczka, kubeczek, sztućce),
- dbanie o zęby – systematyczne mycie zębów,
- systematyczne sprawdzanie czystości osobistej,
- dbanie o schludny wygląd.
- Promowanie zdrowego odżywiania:
- ograniczenie spożycia słodyczy i czekolady pod jej rozmaitymi postaciami,
- zachęcanie do codziennego spożywania świeżych warzyw i owoców,
- zachęcanie dzieci do jedzenia nowych, nieznanych potraw, przezwyciężanie uprzedzeń do niektórych dań.
- Unikanie hałasu i rozwijanie umiejętności zachowania i pilnowania ciszy w swoim otoczeniu.
- Poznawanie metod wyciszania się i odpoczynku.
- Kształtowanie postaw proekologicznych, uświadamianie potrzeby segregowania odpadów, oszczędzania energii, wody oraz dbania o środowisko.
- Umiejętne dobieranie elementów ubioru do pogody panującej na zewnątrz (czapka, szalik, rękawiczki, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy itp).
- Ochrona przeciwsłoneczna (używanie kremów przeciwsłonecznych z filtrem, noszenie czapek z daszkiem, unikanie przebywania na otwartym słońcu).
- Kształtowanie odpowiedzialnej postawy za swoje zdrowie (np. unikanie przeciągów, zakrywanie buzi podczas kichania itp.).
Jestem aktywny!
- Zachęcanie do częstego przebywania na powietrzu o każdej porze roku (marsze, biegi, gry i zabawy) z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Rozwijanie potrzeby ruchu jako najważniejszego czynnika stymulującego rozwój
- Wzmacnianie wytrwałości fizycznej dziecka, rozwijanie koordynacji ruchowej– zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej.
4. METODY I FORMY PRACY:
Metody pracy:
- metody podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem
- metody problemowe: gry dydaktyczne
- metody aktywizujące: drama, wystawa (ekspozycja), pokaz
- metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach,
- spacery i wycieczki,
- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim
- czynności samoobsługowe dzieci oraz praca użyteczna,
5. EWALUACJA PROGRAMU
Program profilaktyczny powinien być regularnie sprawdzany pod kątem jego przydatności i skuteczności. Należy oceniać jego wartość oraz na bieżąco monitorować na radach pedagogicznych po każdym trymestrze.
1. Cele ewaluacji:
- dostosowanie doboru i zakresu treści programowych do potrzeb dzieci, możliwości realizatorów programu i uwarunkowań przedszkola,
- określenie skuteczności programu,
- określenie wpływu przedszkolnego programu profilaktyki na doskonalenie jakości pracy przedszkola.
2.Problematyka badawcza:
- ak dobrano treści programowe w odniesieniu do potrzeb dzieci, możliwości realizatorów programu i warunków przedszkola?
- Co można poddać modyfikacji w zakresie treści programowych, lub innych składników programu?
- W jakich warunkach program jest realizowany?
- Jakie są efekty programu?
- Jak program profilaktyki przedszkola wpływa na jakość pracy wychowawczo– dydaktycznej nauczycieli i efekty pracy dzieci?
3.Kryteria ewaluacji:
- trafność doboru treści programowych,
- otwartość treści programowych, podatność ich na modyfikację,
- dostosowanie do realiów przedszkola,
- spójność wewnętrzna programu,
- efektywność programu,
- przydatność programu,
- rzetelność realizatorów programu,
- współdziałanie wszystkich podmiotów,
- powszechność oddziaływań,
- skuteczność oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych nauczycieli ze względu na efekty programu profilaktyki.
4. Metody zbierania danych:
- Obserwacja, analiza dokumentów dyskusje, wymiana opinii na spotkaniach Rady Pedagogicznej